woensdag 14 januari 2009

Meer dan schaken


Op de KNSB site is een interview met Robin Swinkels te vinden naar aanleiding van het winnen van de A-groep in Groningen samen met Arkadij Rotstein en Merab Gagunashvili. Met 7 punten uit 9 partijen scoorde hij een vol punt boven de grootmeesternorm en behaalde een tpr van 2685 punten. Hij was hierdoor ook zelf aangenaam verrast.

Persoonlijk was ik ook aangenaam verrast door dit interview. Vooral het volgende stukje maakt duidelijk dat Robin zich er terdege van bewust is dat er naast het schaken nog andere dingen bestaan, die wellicht wel belangrijker zijn. Misschien minder leuk, maar wel belangrijker. En dat alleen maar schaken waarschijnlijk zelfs niet leuk is.

Ik heb geen ambities om prof te worden. Dat is maatschappelijk gezien toch wel wat riskant en bovendien lijkt me dat helemaal niet leuk. Dat wil overigens niet zeggen dat ik er niet voor zou kiezen om eens een keer een jaar alleen maar te schaken.

Wat ga je de komende maanden spelen?

Waarschijnlijk niets! Daar baal ik eigenlijk wel een beetje van, maar ik zit met tentamens. In principe heb ik pas rond Pasen weer tijd...


Geen opmerkingen: