maandag 8 januari 2007

Matzetten met Loper en Paard (2)


De koning naar de goede hoek drijven

De koning staat in de verkeerde hoek. We zullen deze veldje voor veldje naar de andere hoek moeten verdrijven. Het is belangrijk om in de gaten te houden dat met een zwartveldige loper het paard de witte velden van de koning af moet nemen om te beginnen met a8.








Foute hoek

1. Pb5 Kc8 2. Kc6 Kb8 3. Pc7 Het veld a8 is afgenomen. 3... Ka7 Nu moet de loper er eerst voor zorgen dat de koning naar de achterste rij gaat. 4. Le3+ Kb8 5. Lc5

Een heel belangrijke positionering van de witte stukken. We zullen deze nog vaker terugzien. De zwarte koning zit opgesloten en de witte loper kan b8 af gaan nemen.

5... Kc8 6. La7 Kd8 7. Pd5 Ke8

(7... Kc8 8. Pe7+ Kd8 9. Kd6 Ke8 10. Ke6 Nu nog een loper erbij om d8 af te nemen. 10... Kd8 11. Lb6+ Ke8 12. Ld4 Kf8 13. Le5 Ke8 en we kunnen weer een plaatsje naar rechts opschuiven 14. Lc7 Kf8 15. Pf5 Ke8 16. Pg7+ Kf8 17. Kf6 Kg8 18. Kg6 Kf8 19. Ld6+ Kg8 en nu alleen nog even matzetten: 20. Pf5 Kh8 21. Le7 Kg8 22. Ph6+ Kh8 23. Lf6#)

8. Kd6 Kf7

(8... Kf8 9. Ke6 Ke8 10. Pe7 is ook weer hetzelfde.)

(8... Kd8 9. Pe7 En ook deze stelling hebben we eerder gezien. 9... Ke8 10. Ke6 Kd8 11. Lb6+ Ke8 12. Ld4)

9. Pe7 Kf6 De zwarte koning lijkt te ontsnappen. 10. Le3 Kg7 11. Lg5 Kf7 Hij zit weer opgesloten. De witte koning zal nu naar e6 wandelen maar doet dit via d7. 12. Kd7 Kg7

(Na 12... Kf8 gaat het wat sneller: 13. Pg6+ Kg7 14. Pe5 Kijk eens hoe goed zo'n paard en loper samen kunnen werken. Even de koning erbij halen. 14... Kh7 15. Ke7 Kg7 16. Lf4 Kg8 17. Lh6 Kh7 18. Lf8 Kg8 19. Pg4 Kh7 20. Kf7 Kh8 21. Lg7+ Kh7 22. Pf6# )

13. Ke6 Kf8 14. Lh6+ Ke8 15. Lf4 Kf8 16. Le5 Weer het paard, de koning en de loper op een rij. Daar weten we wel raad mee. 16... Ke8 17. Lc7 Kf8 18. Pf5 Ke8 19. Pg7+ Kf8 20. Kf6 Kg8 21. Kg6 Kf8 22. Ld6+ Kg8 en nu is het gewoon matzetten 23. Pf5 Kh8 24. Le7 Kg8 25. Ph6+ Kh8 26. Lf6# 1-0

Geen opmerkingen: